Portugal numme.r

Portugal numme.r

Hallo daar.

Weet iemand hoe je een Portugal nummer Portugees government nummer van de overheid kan aanvragen? Ik snap er niks van en heb hulp nodig.

5 Replies 5
Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

Hallo @Robert1216 ,

Je zit nu op de engelstalige community, er is ook een Nederlandse:

https://community.withairbnb.com/t5/Community-Center-Dutch/ct-p/Community-Center-Dutch

Ik denk dat @Cor3 dit (daar) wel weet, die heeft een accommodatie in Portugal.

vr.gr.,

Emiel

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Robert1216,

 

Deze post staat nu inderdaad op de Engelse versie van de Community.

Je kan eventueel een Community Admin (@Airbnb) vragen om deze Post te ‘verhuizen’ naar de Nederlandse versie van de Community.

 

Ik ga er even vanuit, dat je van zins bent om in Portugal een accommodatie of iets dergelijks aan te schaffen (of er te gaan wonen).

 

Het begint dan met het aanvragen van een Fiscaal Nummer (NIF). Vergelijkbaar met ons BSN, maar het gaat in Portugal net iets verder. Want als je bijvoorbeeld gaat verhuren dan wordt dit ook meteen je BTW nummer. Ondanks dat deze 2 nummers in Nederland op elkaar geënt zijn. Zijn het toch echt 2 aparte legitieme zaken. In Portugal zijn deze 2 nauw met elkaar verweven. Heeft te maken met het bestrijden van het wijdverbreide Zwarte Geld circuit aldaar.

Kijk daarom niet vreemd op, dat als je bij de bakker een brood koopt, of die vraagt of je een factuur wilt 🙂

 

Wij hebben onze NIF destijds door onze advocaat laten regelen. Dat nummer hadden we namelijk nodig om sowieso onroerend goed in Portugal te kunnen kopen.

Als je onroerend goed in Portugal koopt: ALTIJD een onafhankelijke advocaat in de arm nemen. HEEL BELANGRIJK! Anders dan kun je enorm het schip in gaan!

De notaris aldaar voert namelijk geen recherche werkzaamheden uit, zoals we dat in Nederland wel gewend zijn! Ook geen ‘advocaat’ van de makelaar gebruiken. Want dan kun je ook de boot in gaan.

 

Zo’n NIF regelen stelt niet zoveel voor, maar je zit dan wel in het 'systeem'.

 

Als je gaat verhuren, dan heb je een “Alojamento Local” nodig (Verhuurderslicentie). Die is ook nog relatief makkelijk bij de gemeente te regelen. Maar dan begint het ‘spelletje’ pas echt!

 

Welkom in de bureaucratie van Zuid-Europa 🙂 !

 

Daarom gebruiken wij tegenwoordig (helaas) een zeer goedbetaalde legal advisor. Een beetje onder het mom: Beter duur, dan niet te koop.

Want als er problemen optreden, dan heb je ook meteen grote problemen!

Een tijdje op water en brood, in een ruimte met een deur die alleen van buiten open kan. Vormen daarbij geen uitzondering. Of verbeurd laten verklaren van je accommodatie. En anders is het flink betalen!

 

Succes!

Bedankt. Ik heb al een huis ge kocht(zonder advocaat ). Maar ik wil graag weten hoe ik hem.kan verhuren. 

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Robert1216,

 

Zonder advocaat – in Portugal, dan heb je redelijk lef! Want er kunnen zeer grote/kostbare consequenties aan zitten om onroerend goed aan te schaffen in Portugal, zonder advocaat.

Maar goed, ik neem aan dat het allemaal goed verlopen is. Zonder problemen achteraf.

 

Als je al een huis op naam hebt, dan zal je ongetwijfeld ook al een NIF hebben.

 

Ik had het al gemeld, om te verhuren heb je een “Alojamento Local” nodig (en alles wat daar omheen hangt).

Maar je kunt het beste op zoek gaan naar een Legal Advisor. Om je daarbij te helpen.

 

Ik weet niet waar je woning staat?

bedankt emiel